آموزش تجارت

مراحل ترخیص کالا از گمرک

مراحل-ترخیص-کالا

ترخیص کالا یکی از مهمترین فرآیندها در زمینه واردات کالا بشمار می رود که بسته به نوع قوانین و مقررات هر کشور و سلسله مراتب شامل مراحل گوناگونی می شود. مراحل ترخیص کالا از گمرک را باید افرادی که در زمینه تجارت و واردات کالا فعالیت دارند بخوبی بدانند و بشناسند، چون در صورت بروز هرگونه بی دقتی و عدم شناخت کافی از مراحل انجام ترخیص کالا، ترخیص کالا با مشکل جدی ای بنام قاچاق رو به رو شده و در نتیجه خسارت های مالی زیادی را به شما وارد می کند.

شناخت قوانین و مقررات مرتبط با ترخیص کالا از گمرک برای هر تاجر و بازرگانی بسیار حائز اهمیت است، اما به دلیل مشغله کاری فراوان اکثرا تمامی مراحل ترخیص کالا به شرکت های فعال در این زمینه سپرده می شود. اگر اصرار به ترخیص کالا دارید بهتر است از چنین شرکت هایی مشاوره لازم را بگیرید. چون این شرکت ها علاوه بر آشنایی کامل با قوانین، بارها ترخیص کالا را از گمرک انجام داده و از کم و کیف کار بخوبی آشنایی دارند. پس سپردن ترخیص کالا به شرکت های بازرگانی نه تنها در زمینه صرفه جویی وقت، بلکه از پرداخت هزینه های اضافی نیز جلوگیری می کند.

شرکت رادین تجارت سامان از جمله شرکت های فعال در زمینه ترخیص، صادرات، واردات کالا می باشد که می توانید از مشاورین و متخصصین این شرکت در زمینه چگونگی مراحل ترخیص کالا مشورت گرفته و به انواع فعالیت های تجاری بین المللی خود بدون دغدغه بپردازید.

آشنایی با مراحل ترخیص کالا از گمرک

در اصل مراحل ترخیص کالا بسته به نوع قوانین هر کشور یک امر مهم و خطرناک در زمینه تجارت بین الملل محسوب می شود، باید نسبت به قوانین آگاه و بروز بود تا مراحل به درستی و سهولت صورت پذیرد. به طور کلی مراحل ترخیص کالا از گمرک را می توان به صورت زیر دسته بندی نمود:

  • دریافت پرفرما و پکینگ لیست
  • اخذ مجوز ثبت سفارش بازرگانی
  • تشکیل پرونده جهت تخصیص ارز و حواله بانکی
  • ارتباط با شرکت حمل و نقل بین المللی
  • دریافت اسناد حمل از شرکت های حمل و نقل بین المللی
  • تکمیل اسناد و تشکیل پرونده
  • بیمه کردن کالا هماهنگی جهت بازرسی در مبدا و مقصد
  • تنظیم پیش نویس دور اظهاری
  • بررسی و تایید توسط کارشناس فنی گمرکی و بازرگانی
  • دور اظهاری واردات

شرایط لازم و کلیدی در خصوص ترخیص کالا از گمرک

به استثنای آشنایی کامل با قوانین و مقررات ترخیص کالا، یک سری نکات کلیدی و مهم را باید همیشه مد نظر قرار داد.

یکی از ضروری ترین نکات داشتن مجوزهای لازم برای ترخیص می باشد. در واقع شما علاوه بر مدارک و اسناد مورد تایید گمرک برای حمل و انتقال کالای وارداتی خود، نیازمند یکسری مجوزها نیز دارید، این امر باعث قانونی نشان دادن پروسه شما و به منزله تایید سازمان تلقی می شود.

کارت حق العمل کاری یا کارت بازرگانی، توسط سازمان گمرک کشور صادر می گردد، این کارت نشان دهنده  قانونی بودن نقل و انتقالات تجاری شما محسوب می شود.

تکمیل اسناد و مدارک مورد نیاز

علاوه بر معرفی تجارت شما و قانونی بودن حمل و نقل تان، نیازمند اظهارات و درخواست قانونی شما در خصوص حمل و نقل می بایست به گمرک ارائه داد و همچنین تجارت شما نیز می بایست مورد تایید سازمان ها و مراجع قانونی کشور باشد.

مدارکی همچون اظهارنامه واردات، تصویر کارت بازرگانی، قبض انبار، بارنامه، ترخیصیه، گواهی مبدا، فاکتور یا سیاهه خرید، اعلامیه تامین ارز با نامه برات، پروفرما یا پیش فاکتور، مجوز ثبت سفارش، لیست عدل بندی، بیمه نامه، پروانه بهره برداری شرکت های تولیدی، مجوزهای قانونی برای ترخیص کالا، وکالتنامه رسمی و پروانه صادراتی از جمله مدارکی است که باید هر بازرگان یا دفتر بازرگانی آنها را تهیه و به گمرک ارائه نماید.

ثبت اظهار نامه ها

پس از تکمیل مدارک ها و تایید آن توسط گمرک، تنظیم و ثبت اظهار نامه های لازم در خصوص ترخیص کالا صادراتی یا وارداتی از گمرک می باشد. اظهارنامه ها شامل ۲ فرم می باشد، ترخیص کار یا تجار موظف به تکمیل و ثبت آنهاست. پس از تکمیل فرم ها می بایست آنها را ثبت کرد در ۲ مرحله اظهار کالا و احراز هویت تکمیل می شود:

  • پس از ثبت اسناد توسط اظهار کننده و درج مشخصات کالاهای ترخیصی در سیستم، گمرک بررسی خود را آغاز می کند، در آخرین بخش بررسی توسط گمرک شماره ثبت کالاها که تحت عنوان شماره کوتاژ می باشد، توسط گمرک ثبت و به سایر اسناد و اظهار نامه ها پیوست می شود.
  • کوتاژ درج شده بر روی کالا نشان دهنده این است که کالا تحت نظارت اداره گمرک جا به جا شده و مراحل قانونی را طی کرده است. همچنین در نظر داشته باشید با اعمال کوتاژ روی کالا، صاحب کالا یا اظهار کننده دیگر نمی تواند بدون نظر و اذن گمرک اسناد را جا به جا یا کم و زیاد کند.
  • احراز هویت: در این مرحله لازم است که مالکیت صاحب کالاهای ترخیصی را به اثبات برسانیم، چرا که گمرک قبل از هر چیزی باید مالکیت فردی که اظهارنامه ها و اسناد به نام او ثبت و تنظیم شده است را ثابت نماید؛ بنابراین پیش از هر اقدامی مالکیت کالاها توسط گمرک بررسی می شود.

مرحله آخر کنترل های گمرکی

این مرحله از ترخیص را همواره به دو بخش مهم تحت عناوین پرداخت و صدور سند ترخیص و بارگیری و خروج کالا از گمرک تقسیم بندی می کنند:

  1. پرداخت و صدور سند ترخیص: پس از بررسی اسناد و اظهارنامه ها توسط کارشناسان و بازرسین گمرک و تایید آن ها، شماره ارزیابی توسط کارشناسان در اظهارنامه ثبت شده و سند ترخیص کالاها توسط گمرک صادر می شود.
  2. بارگیری و خروج کالا از گمرک: پس از دریافت سند ترخیص کالا حالا لازم است که ترخیص کار گمرک به صندوق صدور پروانه مراجعه کرده و با دریافت پروانه خروج کالاها از گمرک، اسناد لازم را به دفتر کل انبارها و واحد خدمات ارائه نماید و در نهایت با ارائه اسناد و مدارک تایید شده به این بخش می توانید کالاها را بارگیری و از گمرک خارج نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *